Dlaczego warto wzmacniać mięśnie głębokie?

28 marca, 2021, Adam Rosolak

W treningu crossfit kierujemy się m.in. zasadą „Core to extremity”

Core,  czyli mięśnie głębokie zwane także mięśniami posturalnymi albo mięśniami stabilizującymi, są jedną z najważniejszych grup mięśniowych naszego ciała z uwagi na funkcje jakie pełnią, np.:

  • stabilizują sylwetkę
  • utrzymują poprawną postawę ciała
  • chronią narządy wewnętrzne
  • wspomagają pracę pozostałych mięśni
  • wspomagają utrzymywanie prawidłowej techniki ćwiczeń

Niezależnie od ćwiczenia, czy jest to zarzut, przysiad ze sztangą z przodu, martwy ciąg czy chodzenie na rękach, pierwszą czynnością jest stabilizacja ciała, od której zaczyna napędzać się cały ruch, a później po kolei uruchamiają się kolejne partie mięśni.

Dr Kelly Starrett, autor książki „Bądź sprawny jak lampart”, opisuje tę zasadę jako „przygotowanie się do wykonania ćwiczenia”. 

W jaki sposób najlepiej się przygotować? 

Najpopularniejszą metodą jest, wszystkim bardzo dobrze znany, plank.

Poprawnie wykonywany podpór przodem niesie za sobą wiele korzyści. Nie tylko angażuje wszystkie mięśnie głębokie brzucha, ale także mięśnie pleców, ramion oraz nóg. 

Dodatkowo, duża ilość wariacji tego ćwiczenia, nie tylko umożliwi Wam zaangażowanie większej ilości grup mięśniowych, ale również szybko Wam się nie znudzi. 

pozostałe wpisy